Eettiset ohjeet

Suomen Homekoirayhdistys ry:n laatimat eettiset ohjeet

– suositus kaikille Suomen Homekoirayhdistys ry:n jäsenille

Yrittäjä huomioi kaikissa tilanteissa koiriensa fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin. Koirien terveydentila ja yksilölliset ominaisuudet on otettava aina huomioon. Koirien hyvinvointiin ja viihtyvyyteen kiinnitetään paljon huomiota. Koirat hoidetaan aina parhaalla mahdollisella tavalla huomioiden rodun ja yksilön vaatimukset. Yrittäjä noudattaa kaikissa toimissaan eläinsuojelulain ja asetusten vaatimuksia. Sairasta koiraa ei koskaan käytetä töissä tai koulutuksessa.

Koiran koulutus perustuu aina positiiviseen vahvistamiseen, ensisijaisesti palkitaan toivottu käytös ja jätetään huomioimatta ei-toivottu käytös. Homekoiran koulutuksessa ei koskaan käytetä väkivaltaisia menetelmiä.

​Homekoirayrittäjän ja asiakkaan suhde on luottamuksellinen. Raportointi tapahtuu vain tilaajalle tai vain tilaajan pyynnöstä muille tahoille. Tilaaja saa seurata homekoiran työskentelyä. Yrittäjä kehittää jatkuvasti ammattitaitoaan ja pyrkii parantamaan palvelujaan asiakaslähtöisesti. Yrittäjä toimii yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa ja haluaa kehittää homekoira-alaa.

Epäiletkö hometta rakennuksessasi?